Monday 28 September 2015

REAKSI INDONESIA DAN FILIPINA


REAKSI NEGARA ASEAN – INDONESIA DAN FILIPINA


INDONESIA

-Pada peringkat awal, Indonesia menyokong pembentukan Malaysia tidak akan menghalang penubuhan ini sebaliknya mendoakan supaya kerajaan Persekutuan Tanah Melayu berjaya dalam rancangannya.
-Walau bagaimanapun, sokongan ini tidak tahan lama apabila Indonesia telah menentang keras dan mengecam pembentukan ini.
-Pada 20 Januari 1963, Indonesia telah menyuarakan tentangan dan mengumumkan konfrontasi dengan melaungkan slogan ‘Ganyang Malaysia’.
-Pada 11 Februari 1963, Dr. Subandrio mengisytiharkan dengan rasmi penentangan kerajaan Indonesia terhadap pembentukan Malaysia.

-Faktor-faktor penentangan:

  • Sukarno berasa Tunku Abdul Rahman membelakangi jirannya apabila membuat pengumuman tanpa berunding dengannya terlebih dahulu.
  • Penubuhan Malaysia dipercayai mengagalkan rancangan Sukarno untuk menubuhkan empayar Indonesia Raya (Melayu Raya).
  • Penentangan Indonesia berakhir pada tahun 1965 apabila Sukarno digulingkan dan tempatnya diganti oleh Jeneral Suharto.
           


FILIPINA

-Presiden Macapagal dan pegawai-pegawai tinggi kerajaan Filipina menuntut hak Filipina ke atas Sabah.  Mereka juga pernah menuntut Sabah daripada Kerajaan British dengan menghantar sepucuk surat rasmi pada 22 Jun 1962.
-Presiden Macapagal telah membuat kecaman secara terbuka terhadap penubuhan ini semasa kongres Filipina pada 28 Januari 1963.  Fenomena ini menyebabkan hubungan diplomatik antara Persekutuan Tanah Melayu dengan Filipina terjejas. 
-Tuntutan ini gagal keran tinjauan dan siasatan membuktikan penduduk Sabah sendiri rela untuk menyertai pembentukan Malaysia.

    

2 comments: