Monday 28 September 2015

REAKSI SABAH, SARAWAK, BRUNEI DAN SINGAPURA



REAKSI SABAH, SARAWAK, BRUNEI DAN SINGAPURA


SABAH

-Wujud banyak penentangan pada peringkat awal sehingga lahir beberapa buah parti politik .
Parti politik pertama di Sabah lahir pada bulan Ogos 1961 dengan penubuhan Pertubuhan -Kebangsaan Sabah Bersatu (United National Kadazan Organization-UNKO) yang dipimpin oleh Donald Stephens. Parti ini secara jelas menentang pembentukan Malaysia, malah mula memperjuangkan kemerdekaan Sabah.
-Hanya Pertubuhan Kebangsaan Sabah Bersatu (United Sabah National Organization – USNO) yang dipimpin oleh Tun Mustapha Datu Harun sahaja yang menyokong idea penubuhan malaysia.




SARAWAK

-Parti Negara Sarawak (Sarawak United People’s Party – SUPP) dan Parti Kebangsaan Sarawak (Sarawak National Party – SNAP) secara jelas menentang cadangan peggabungan ini.  SUPP ditubuhkan pada 12 Jun 1959 dan dipimpin oleh Ong Kee Hui.  Manakal SNAP diketuai oleh Stephen Kalong Ningkan.
-Hanya Barisan Rakyat Jati Sarawak (Berjaya) sahaja yang menyokong cadangan tersebut.


BRUNEI

-Secara peribadi Sultan Brunei iaitu Sultan Omar Ali Saifuddin dan rakyat Brunei menyokong dan berminat untuk menyertai gabungan pembentukan Malaysia ini.  Tetapi mereka berpendapat akan menyertai gabungan ini selepas mereka mencapai kemerdekaan terlebih dahulu.
-Namun Parti Rakyat Brunei yang dipimpin oleh A.M Azahari telah menentang cadangan tersebut kerana beliau lebih berminat untuk menggabungkan Brunei, Sabah, Sarawak dan Kalimantan Utara ke dalam satu kesatuan.  Ini kerana A.M. Azahari berpendapat, pembentukan Malaysia merupakan satu cara kerajaan British untuk mengekalkan pengaruhnya di asia tenggara.



SINGAPURA

-Penduduk Singapura berminat dengan konsep Persekutuan Malaysia. Parti Tindakan Rakyat (People Action Party)PAP yang dipimpin oleh Lee Kuan Yew menyambut baik rancangan ini kerana mendapati partinya terancam dan kurang mendapat sambutan daripada rakyat Singapura sendiri.  
-Sementara parti-parti lain seperti Parti Buruh Singapura bersetuju dari segi prinsip tetap menganggap sebagai suatu yang sukar untuk dilaksanakan.  Parti Rakyat Singapura juga menentang gagasan Malaysia kerana berpendapat ia merupakan salah satu rancangan British untuk mengekalkan pengaruhnya.

No comments:

Post a Comment